VANGUARDIAS DEL SIGLO XX: SURREALISMO
Literatura de Vanguardia: cuando el arte te libera, cuando la creación te emociona, cuando la creatividad te reafirma
Pablo Neruda
SPEAKING - We are going to prepare a short speaking about Pablo Neruda. Search information about him. You can follow these questions as a guide for your presentation.
- Which aspects are relevant in his early life?
- Who was Pablo Neruda?
- What did he write?
- What did he reflect in his work?
- What is the importance of his work?
From Wikimedia Commons, the free media repository
In this video you will find interesting information about his life and the mistery behind his death.
VANGUARDIAS
Lee el siguiente material para comenzar a interiorizarte en estos movimientos.
Fuente: Material con fines didácticos.
- BIBLIOGRAFÍA RECOMENDADA
- En el siguiente libro encontrarán información relevante de la página 328 a 350 está lo central para entender Surrealismo. De todos modos es un libro muy completo que pueden seguir leyendo.
- https://elsudamericano.files.wordpress.com/2019/12/188.las-vanguardias-artc38dsticas.pdf
- En el siguiente blog de Historia del arte de la Profesora Inspectora Mónica Salandrú podrás encontrar variado material para ampliar tus conocimientos.
- https://estudi-arte.blogspot.com/search/label/Surrealismo
ACTIVIDAD COOPERATIVA
En equipos de 4 estudiantes seleccionen las características más importantes del Surrealismo. Utilicen la técnica cooperativa: Círculo de expertos.
Investiga en el siguiente enlace el método paranoico crítico creado por Salvador Dalí.
WORK IN GROUPS.
Choose one of Dali's paintings.
Describe it. Use the ideas from the chart to organize your description.
SHARING THE TASK:
- Make a small poster.
- Write the description.
- Create a QR CODE to link the painting.
ACTIVIDAD GRUPAL: Sensibilización con respecto a las técnicas surrealistas.
Realiza la siguiente autoevaluación:
Homework: Create a picture with your own images from a dream. Write the description.
ACTIVIDAD: ESTRUCTURA COOPERATIVA "CADÁVER EXQUISITO"
GAME: Run-and-write
- One member of the team runs to a poem posted on the wall. Each group works with a different poem.
- Read the title of the poem and the first stanza.
- Run back to your team and dictate what you remember
- Rotate through the two roles.
- The first to finish writing the poem wins! Good luck!
Estudio del poema "Walking around" de Pablo Neruda
ACTIVIDAD : lee el poema "Walking around" de Pablo Neruda. Explica en equipo las siguientes interrogantes:
a- Analicen el título ¿por qué está escrito en inglés el título solamente?
b- Estudien los símbolos más destacados en el poema (piedra, lana, etc.) Utilicen el Diccionario de símbolos de Cirlot, que encontrarán en la biblioteca o en internet. ¿Qué representan?
c- ¿Qué metáforas aparecen en la estrofa 4? ¿Cómo son las metáforas surrealistas? ¿Son parecidas a las de los poemas del libro "Veinte poemas de amor..."?
d- ¿En qué se parece el poema a los cuadros trabajados? ¿Se observa la fragmentación típica del método paranóico - crítico?
e- Realicen una reflexión del poema. Redacten un análisis del mismo en base a las preguntas previamente realizadas y a las pautas dadas en clase sobre cómo analizar un texto.
Walking around
Read this text about the poem and complete it with the words given, please:
is not made - are called - is strongly communicated
are called - can be found.
Pablo Neruda's poem 'Walking Around' expresses despair at the lack of meaning of everyday life.
Some poems .................narrative poems, because they tell a story. Those that do not have a story-like format ......... lyric poems. In ''Walking Around'' both narrative and lyric elements .........
The narrator describes things he sees on a walk. The reader can easily imagine a man walking in his daily life and observing gardens, houses, shops on the streets, and birds in the environment.
There is also a lyric element in this poem, as the walk the narrator takes is not chronological. The reader gets the sense that it may be many walks that together add up to a particular impression or emotion. This is a sad, despairing poem, and this emotion of hopelessness ............. to the reader.
The narrator focuses on things around him but never on any passers -by. He doesn't meet a person in his walk. Whether this is deliberate............... clear to us but it seems there is no human connection.
Adapted from: https://beamingnotes.com/2014/09/28/walking-around-analysis-pablo-neruda/
Actividad final: evaluación auténtica
Cada año la feria homenajea a un movimiento literario, un autor o una obra de gran importancia mundial. Este año se homenajeará al Surrealismo. Te invitamos a que elabores la promoción de este evento valiéndote de un póster y un podcast que realizarás en grupos de 4 estudiantes.
REQUISITOS PARA EL PÓSTER
- Reflejar una técnica de pintura surrealista.
- Contener un poema inédito utilizando la técnica "Cadáver exquisito".
- Fundamentar la creación en un texto breve.
IN THE PODCAST YOU SHOULD:
- promote the Book Market;
- include place, dates, opening and closing time;
- describe the different activities you can do in the market;
- be enthusiastic.
The podcast should last between 3 and 5 minutes.